تبلیغات در مترو تاریخ ثبت : 1397/12/11_11:46

روان شناسی تبلیغات


روان شناسی تبلیغات / تأثیر روانی تبلیغات

تمام تأثیر تبلیغات به روان و ذهن    (Mind) انسان هاست. ابتدا باید افکار و اندیشه ها را تغییر داد که این امر باعث تغییر رفتار خواهد شد .
تا زمانی که مغز تحت تأثیر قرار نگیرد ، رفتار تغییر نخواهد کرد پس در تبلیغات باید به سراغ ذهنیت و روان مخاطب برویم .

ارتباط تنگاتنگ تبلیغات با روان (ذهن آدمی) باعث نیاز به علم روان شناسی در این حیطه خواهد شد. مثال: در یک فروشگاه ، محل قرار گرفتن کالا ، تأثیر متفاوتی به ذهنیت ما خواهد داشت. مکان کالا در یک فروشگاه بسیار مهم است . محصولات مشابهی که دارای قدرت یکسان در بازارند ، اگر در جایگاه مکانی یکسانی در فروشگاه قرار نگیرند فروش بسیار متفاوتی خواهند داشت. ( تأثیر روانی جای محصولات در فروشگاه) تحلیل روان شناسی این مثال به این صورت است که :
 -1محصولی که در قسمت بالا قرار دارد بهتر است.
-2 
آنچه زودتر دیده می شود و در دسترس تر است قابل قبول تر است .
-3 
محصولی که برداشتن آن راحت تر است ، فروش بیشتری دارد.
-4 
کالاهایی که در مسیر خروجی فروشگاه قرار می گیرند ، بیشتر به فروش می رسند ؛ زیرا جایی است که دیگر امکان برگشتن برای کالاهای دیگر وجود ندارد . ( نزدیک به ورودی صندوق )
مثال: پژوهش در جنگ جهانی دوم دربارۀ تأثیر روانی تبلیغات ، صورت گرفت. جنگی که با بمباران اتمی تاکازاکی و هیروشیما به پایان رسید. همه دولتها در درجۀ اول احتیاج به حمایت افکار عمومی دارند . آمریکا ابتدا تبلیغاتی را شروع کرد ، با این مضمون که این جنگ ، باید به هرشکل و قیمتی که شده به پایان برسد . همچنین روی خشونتها و وحشی گری های ژاپنی ها نیز تبلیغات وسیعی شد. با این دو شاخه ، تبلیغاتی در درجۀ اول ، افکار عمومی داخلی و سپس خارجی را تحت تأثیر قرار داده و ابتدا هیروشیما و سپس ناکازاکی را بمباران اتمی کردند و نزدیک به 100،000انسان ، یک جا کشته شدند؛  و تا با الآن این تعداد به 250،000 نفر رسیده است. بعد به ژاپن یک هفته مهلت تسلیم شدن دادند و یک هفته بعد جنگ تمام شد . ولی دیگر چگونگی تمام شدن آن به دلیل تبلیغاتی که از پیش صورت گرفته بود ، توجه کسی را به خود جلب نکرد. یک هفته بعد ، نظرسنجی وسیعی در امریکا صورت گرفت؛ و می خواستند نظر مردم امریکا را دربارۀ بمباران و پایان جنگ بدانند.
نتایج نظرسنجی از مردم دربارۀ بمباران اتمی چنین بود که برای ما بسیار هشدار دهنده و فجیع است.
مخالفان 5%  موافقان 23%
امروزه با اینکه هنوز مردم امریکا تحت تأثیر تبلیغات دولت امریکا هستند، ولی دیدگاهها در مقایسه با قبل کاملاً عوض شده .

نکته : مراقب باشیم ، از حدّ تأثیر ، تبلیغات را بزرگ نکنیم. گروهی هستند که می گویند : نقش تبلیغات ، بسیار پررنگ تر از هر اِلمان دیگری می باشد. اما در واقعیت پارامترهای دیگری هم هست ، که نقش مهم دارد. دسترسی ، یکی از آن ارکان است ؛ که هر چه دسترسی به یک Brand یا نام تجاری بیشتر باشد ، ما زودتر به آن مراجعه می کنیم . بعضی از کالاها از وفاداری ضعیف تر و بعضی از وفاداری قوی تری از مخاطب برخورداند.

نکته : فکر بزرگ ، توجه مصرف کنندگان را به خود جلب می کند . تبلیغ + فکر بزرگ = فروش فکر بزرگ از ضمیر ناخودآگاه نشأت می گیردضمیر ناخودآگاه باید از دانش صحیح و کافی برخوردار باشد ؛ در نتیجه تبلیغ بی اثر و بدون ایده ای بزرگ خواهد بود . باید اندیشۀ منطقی را درفضای ذهن و اطلاعات رها سازید که البته می تواند با فعالیت های روزمره گره بخورد . مثل راهپیمایی ، دیدن مجله و ... تا به سمت تخیل گرایی لازم سوق پیدا کند . آلرت لاسکر یکی از با ذکاوت ترین افراد در جان تبلیغات است که می گوید:«فروتنی،همراه با فکر خوب» موتزارت : برای نوشتن هیچ قطعۀ اصیل و بکری هرگز تلاش نکردم ؛ اصالت = خلاقیت .

نکته : همیشه تبلیغ محصول را به کسی بسپارید که علاقه ای وافر به آن دارد . تا از محصول یک قهرمان بسازید. (دیوید الیگوی)

نکته : رمز موفقیت یک کالا این است که نکات مثبت محصول را برجسته و جذاب تر از رقبا مطرح کنید به عبارتی به وسیلۀ تبلیغ ، ارزش افزوده به کالایتان بدهید .

نکته : برای فروش محصول لازم نیست که بگویید کالایی که شما تبلیغ می کنید برتر از رقیب است . کافی است که مصرف کننده متقاعد شود که این کالا خوب است .

نکته : همواره فروش به سمت بازاریاب هوشمندی متمایل می شود که بیشترین تلاش برای اعتماد سازی بر اساس یقیناً خوب بودن محصول در پیش می گیرد.

نکته : اندازه گیری اثربخشی تبلیغاتی تان به فروش ، در خواص یکسان زمانی ، و ادامۀ آن تا جایی که بر اساس تحقیقات خاصیت خود را از دست داده باشد .

نکته : گاهی اتفاق می افتد که یک تبلیغ پا در عرصۀ فرهنگ می گذارد ، موسیقی یک کالا ، استفاده از افراد مشهور و ... .

نکته : برنامه ریزیهای تبلیغاتی پیچیده که نظرات متفاوت گروه زیادی از مدیران را برآورده کند و در آگهی هایی که چشم به هدف های متعدد و گوناگون دارند ، هیچ نتیجۀ مثبتی بدست نمی آید. و نباید درگیر وقت کشی های فرآوان مدیران عالی برای امرار معاش شد.

نکته :  آگهی تبلیغاتی نباید مثل یک جلسۀ بی فایده که فقط وقت می گذراند و انتقاد می کند ، باشد . که نمی تواند چیزی به وجود بیاورد.

نکته :  هر آگهی دورۀ باروری دارد ؛ پس تا نتیجۀ نهایی باید صبر کرد.

نکته : سخت کار کردن ، دلیل بر تبلیغ نیست . «دیدگاهتان را گسترده تر کنید» تا «جنبه های تازه تری آشکار کنید» 

نکته : امتناع از یادگیری قواعد فن ، بسیار رایج است . متأسفانه در هیچ حرفه دیگری وجود ندارد که افراد بر اساس چنین میزان اندکی از دانش حرکت کنند.

5 سؤال برای ایدۀ بزرگ
1-  آیا وقتی آگهی را برای اولین بار دیدم ، شگفت زده شدم؟
2-  آیا آرزو می کردم که ای کاش این ایده به ذهن خودم رسیده بود؟
3-  آیا این آگهی بی همتاست؟ 

4-  آیا راهبرد کمال در آن رعایت شده است؟
5-  آیا می شود که 30 سال از آن استفاده کرد؟

 4 سؤال برای قواعد و فن در تبلیغات
1- علت عدم موفقیت در نظام مند کردن تجارت چیست؟
2- چرا تبلیغات ، ذهن های جستجوگر و فعال را به خود جذب نمی کند؟
3- آیا هر نوع روش علمی ، مافوق توانایی افراد «خلاق» است؟
4- چرا دانش و قوانین علمی بر کار حاکم نیست؟

نکته: پیشرفت علم و تکنولوژی ، خود منشأ بسیاری از تحولات شده است. علم و تکنولوژی ، هم خود خیلی متحول شده و هم باعث تحولات زیادی شده است.

نکته: افزایش جمعیت باعث افزایش مصرف شده که آن هم افزایش تولید را در پی داشته است. البته افزایش تولید از طریق تبلیغات که نیازهای کاذب بوجود آورده ، نیز بوده است . گاهی اوقات جایگاه ویژۀ محصول است که باعث روی آوردن مصرف کنندگان به آن می شود. محصولاتی که در بازار پیشتاز هستند (pioneer) از این ویژگی برخوردارند.

رابطۀ تبلیغات با تولید «زمینه اقتصادی در تبلیغات» :
 آنچه مسلم است ؛ هرچه تولید پیشرفته تر (تخصصی تر) می شود ، ضرورت تبلیغات نیز بیشتر می شود. مهمترین نکته در حیطۀ تولید ، تخصصی شدن هر بخش آن است. تخصصی شدن بخش ها باعث تصمیم کار و وظیفه در آن بخش خاص شده است . که این موضوع ، خود مشاغل جدید را ایجاد کرده است و تقسیم کار و تخصص ، باعث گسترش تبلیغات شد ، زیرا هر بخش تولیدی به طور جداگانه محصولات خود را تبلیغ می کند تا بتواند نظر تولید کنندۀ اصلی را جذب کند.

ویژگی های یک تصویر خوب
-1 موضوع: اگر فکر جالبی در یک زمینه ندارید ، ماهر ترین عکاسان برجسته هم نمی توانند شما را نجات دهند.
-2 
ایجاد کنجکاوی: همیشه کنجکاوی ، عنصر جادوئی است که تحت عنوان «جذابیت داستان مطرح می شود». خواننده نگاهی به تصویر می اندازد و می گوید: [قضیه چیست ؟] بعد آگهی را می خواند.

-3 بسته بندی کالاها: اگر داستانی تحت عنوان تیزر ندارید می توانید از بسته بندی خوب به جای تیزر و یا تصویرسازی استفاده کنید.
-4 
نمایش تصویر نتیجه نهایی مصرف کالا: یعنی عکس قبل از مصرف و بعد از مصرف را به مخاطب نمایش دهید.
-5 
جایگزینی عکس به جای نقاشی و تصویرسازی : عکس ، 3برابر از تصویرسازی جذاب تر است اما تنها در روزنامه ها گاهی تصویر خطی و کاریکاتور جذابیت بیشتری دارد.
-6 
استفاده از چهره های شناخته شده ، باعث یاد آوری آگهی در افکار عمومی می شود.
-7 
ساده نگه داشتن غالب تصویر برای حفظ تمرکزصحنه های شلوغ ، کشش و جذابیت چندانی ندارند.
-8 
چهره های انسانی نباید بزرگتر از اندازه حقیقی نشان داده شوند. زیرا باعث رانده شدن خواننده می شوند. همچنین اعضاء بدن نباید دیتیل بزرگی داشته باشد.
-9 
علاقۀ مشتریان را در نظر بگیرید : الزاماً چیزی که مورد توجه ما است ، نمی تواند مورد توجه بیننده هم باشد.

10- همزاد پنداری: بینندۀ هر تبلیغ سعی دارد تا خود را به جای کاراکتر و شخصیت اصلی هر تبلیغ جایگزین کند.

11- آگهی های 4رنگ ، بسیار تأثیرگذارتر از سیاه و سفید هستند. 100% در خاطر می مانند و باعث یک معاملۀ خوب می شوند.
-12
مشتری باید در معرض جلوه های خاصی از تصویر قرار گیرد و با ترفندی مناسب ، ذهن او مورد هجوم قرار گیرد.
-13 
تصویر، و نتیجۀ نهایی محصول را به مخاطب نمایش دهید. یک غذای آماده ، یک ماشین تولید شدۀ صفر. یک دستگاه الکتریکی ، با قابلیت های مخصوص و ... . 

نام تجاری تصویر (شخصیت  Brand name)
تصویر یعنی شخصیت؛ که می تواند جایگاه محصول را در بازار تثبیت یا حذف کند.
نام تجاری آمیخته ای از:  

1- نام محصول.  

2- بسته بندی.  

3- نحوۀ تبلیغ.  

4- ذات خود محصول.
تبلیغ ، سهمی از تصویر یا نام تجاری است. تبلیغ نباید همان تصویر ثابت محصول را به نمایش بگذارد که بسیار دشوار است. نیروهای متعددی ، تبلیغات یک محصول را تحت الشعاع قرار می دهند. مثل یک بنگاه تبلیغاتی جدید ، یک مدیر جدید بازاریابی که می خواهد تأثیر حضور خود را در کار نشان دهد.
نام تجاری + شرایط ارائۀ بسته بندی + طراحی یا  Design آن باعث انتخاب و فروش یک کالاست.
برای تولید یک Brand مناسب باید سرمایه گذاری کرد که اگر تبلیغ پیش و پا افتاده و یا ساده لوحانه باشد ، تأثیر آن مستقیماً بر فروش کالا خواهد بود. مانند کسی که با لباس های مندرس در دید انظار ظاهر شود.

تعریف تبلیغات

تبلیغات آمیخته ای از صنعت و هنر می باشد. تبلیغات وسیله ای برای اطلاع رسانی صحیح و یا غلط می باشد. تبلیغات صنعتی است گسترده و علمی که از علوم دیگر در آن بسیار یافت می شود و به عبارتی تبلیغات ، مجموعه ای از دانش های متفاوت است که به وسیلۀ آن می توان اطلاعات را به جامعه القاء کرد.
تبلیغات جادوی قرن بیستم است و بازاریابی بدون تبلیغات معنایی نداردتولیدات زمانی می توانند سودآور باشند که مصرف کنندگان را در شعاعی وسیع تحت تأثیر قرار دهند و این امر ممکن نمی باشد ، مگر با تبلیغات صحیح.

مراجع صلاحیت دار در علم بازاریابی تعریف(Advertising) :

هر شکلی از معرفی و ترویج کالا ، خدمت، اندیشه مکان ، شخص و سازمان و هر بخشی که به صورت غیر شخصی (non personal) و یا پرداخت پول ها انجام می گیرد و حامی مالی، معنای مشخصی دارد.(صاحب کالا ، تولید کننده)
 
تعریف علمی تبلیغات که مراجع صلاحیت دار علم بازاریابی و نظریه پردازان معروف بازاریابی آن را قبول دارند.

چه کسانی رمز موفقیت تولید یک کالا هستند؟ بازار ایران برای شناسایی و ایجاد بازارهای جدید باید فعالیت صحیح و گسترده ای را انجام دهند. این امر توسط تبلیغاتچی ها صورت می گیرد ، یعنی مرحلۀ تحقیق ، بازاریابی و سپس ساخت تبلیغی که بازار را در دست خود بگیرد.

چه زمانی تبلیغات جدی می شد و چه کسانی در خدمت آن بودند؟ در قرن 19 انبوهی از تولیدات صنعتی وارد بازار شد. با شروع قرن 20 تبلیغات به صنعتی جدی ، پویا و سازنده تبدیل شد. مطبوعات به عنوان رسانه ای شاخص در عرصه تبلیغات ، کارکرد خود را پیدا کرد و نویسندگان بزرگی در این عرصه وارد شدند.


وسایلی که به وسیله آن می توان تبلیغات را پیش برد.
مطبوعات رسانه ای شاخص می باشند . رادیو در مفهوم تلفیق صدا و موسیقی برای ایجاد تأثیرات زمانی و بالا بردن میزان اثرگذاری پیام بر روی مصرف کنندگان شناخته شد. در نتیجه تبلیغات علمی شکل گرفت. هم زمان با رشد کمی و کیفی تبلیغات ، کاربرد تحقیقات بازاریابی جدی شد. کار تبلیغات بازرگانی چیست؟ فرآیندی است که از مجموعه فعالیت های تولیدی و اقتصادی پشتیبانی می کند. آنچه که برای یک تبلیغ صحیح لازم است بدانیم به این صورت است : اول،بازاریابی. دوم،روش های تولید. سوم،انواع رسانه ها. چهارم،پژوهش. پنجم،بازار شناسی. ششم،ساختارهای گونا

روان شناسی تبلیغات / تأثیر روانی تبلیغات

تمام تأثیر تبلیغات به روان و ذهن    (Mind) انسان هاست. ابتدا باید افکار و اندیشه ها را تغییر داد که این امر باعث تغییر رفتار خواهد شد .
تا زمانی که مغز تحت تأثیر قرار نگیرد ، رفتار تغییر نخواهد کرد پس در تبلیغات باید به سراغ ذهنیت و روان مخاطب برویم .

ارتباط تنگاتنگ تبلیغات با روان (ذهن آدمی) باعث نیاز به علم روان شناسی در این حیطه خواهد شد. مثال: در یک فروشگاه ، محل قرار گرفتن کالا ، تأثیر متفاوتی به ذهنیت ما خواهد داشت. مکان کالا در یک فروشگاه بسیار مهم است . محصولات مشابهی که دارای قدرت یکسان در بازارند ، اگر در جایگاه مکانی یکسانی در فروشگاه قرار نگیرند فروش بسیار متفاوتی خواهند داشت. ( تأثیر روانی جای محصولات در فروشگاه) تحلیل روان شناسی این مثال به این صورت است که :
 -1محصولی که در قسمت بالا قرار دارد بهتر است.
-2 
آنچه زودتر دیده می شود و در دسترس تر است قابل قبول تر است .
-3 
محصولی که برداشتن آن راحت تر است ، فروش بیشتری دارد.
-4 
کالاهایی که در مسیر خروجی فروشگاه قرار می گیرند ، بیشتر به فروش می رسند ؛ زیرا جایی است که دیگر امکان برگشتن برای کالاهای دیگر وجود ندارد . ( نزدیک به ورودی صندوق )
مثال: پژوهش در جنگ جهانی دوم دربارۀ تأثیر روانی تبلیغات ، صورت گرفت. جنگی که با بمباران اتمی تاکازاکی و هیروشیما به پایان رسید. همه دولتها در درجۀ اول احتیاج به حمایت افکار عمومی دارند . آمریکا ابتدا تبلیغاتی را شروع کرد ، با این مضمون که این جنگ ، باید به هرشکل و قیمتی که شده به پایان برسد . همچنین روی خشونتها و وحشی گری های ژاپنی ها نیز تبلیغات وسیعی شد. با این دو شاخه ، تبلیغاتی در درجۀ اول ، افکار عمومی داخلی و سپس خارجی را تحت تأثیر قرار داده و ابتدا هیروشیما و سپس ناکازاکی را بمباران اتمی کردند و نزدیک به 100،000انسان ، یک جا کشته شدند؛  و تا با الآن این تعداد به 250،000 نفر رسیده است. بعد به ژاپن یک هفته مهلت تسلیم شدن دادند و یک هفته بعد جنگ تمام شد . ولی دیگر چگونگی تمام شدن آن به دلیل تبلیغاتی که از پیش صورت گرفته بود ، توجه کسی را به خود جلب نکرد. یک هفته بعد ، نظرسنجی وسیعی در امریکا صورت گرفت؛ و می خواستند نظر مردم امریکا را دربارۀ بمباران و پایان جنگ بدانند.
نتایج نظرسنجی از مردم دربارۀ بمباران اتمی چنین بود که برای ما بسیار هشدار دهنده و فجیع است.
مخالفان 5%  موافقان 23%
امروزه با اینکه هنوز مردم امریکا تحت تأثیر تبلیغات دولت امریکا هستند، ولی دیدگاهها در مقایسه با قبل کاملاً عوض شده .

نکته : مراقب باشیم ، از حدّ تأثیر ، تبلیغات را بزرگ نکنیم. گروهی هستند که می گویند : نقش تبلیغات ، بسیار پررنگ تر از هر اِلمان دیگری می باشد. اما در واقعیت پارامترهای دیگری هم هست ، که نقش مهم دارد. دسترسی ، یکی از آن ارکان است ؛ که هر چه دسترسی به یک Brand یا نام تجاری بیشتر باشد ، ما زودتر به آن مراجعه می کنیم . بعضی از کالاها از وفاداری ضعیف تر و بعضی از وفاداری قوی تری از مخاطب برخورداند.

نکته : فکر بزرگ ، توجه مصرف کنندگان را به خود جلب می کند . تبلیغ + فکر بزرگ = فروش فکر بزرگ از ضمیر ناخودآگاه نشأت می گیردضمیر ناخودآگاه باید از دانش صحیح و کافی برخوردار باشد ؛ در نتیجه تبلیغ بی اثر و بدون ایده ای بزرگ خواهد بود . باید اندیشۀ منطقی را درفضای ذهن و اطلاعات رها سازید که البته می تواند با فعالیت های روزمره گره بخورد . مثل راهپیمایی ، دیدن مجله و ... تا به سمت تخیل گرایی لازم سوق پیدا کند . آلرت لاسکر یکی از با ذکاوت ترین افراد در جان تبلیغات است که می گوید:«فروتنی،همراه با فکر خوب» موتزارت : برای نوشتن هیچ قطعۀ اصیل و بکری هرگز تلاش نکردم ؛ اصالت = خلاقیت .

نکته : همیشه تبلیغ محصول را به کسی بسپارید که علاقه ای وافر به آن دارد . تا از محصول یک قهرمان بسازید. (دیوید الیگوی)

نکته : رمز موفقیت یک کالا این است که نکات مثبت محصول را برجسته و جذاب تر از رقبا مطرح کنید به عبارتی به وسیلۀ تبلیغ ، ارزش افزوده به کالایتان بدهید .

نکته : برای فروش محصول لازم نیست که بگویید کالایی که شما تبلیغ می کنید برتر از رقیب است . کافی است که مصرف کننده متقاعد شود که این کالا خوب است .

نکته : همواره فروش به سمت بازاریاب هوشمندی متمایل می شود که بیشترین تلاش برای اعتماد سازی بر اساس یقیناً خوب بودن محصول در پیش می گیرد.

نکته : اندازه گیری اثربخشی تبلیغاتی تان به فروش ، در خواص یکسان زمانی ، و ادامۀ آن تا جایی که بر اساس تحقیقات خاصیت خود را از دست داده باشد .

نکته : گاهی اتفاق می افتد که یک تبلیغ پا در عرصۀ فرهنگ می گذارد ، موسیقی یک کالا ، استفاده از افراد مشهور و ... .

نکته : برنامه ریزیهای تبلیغاتی پیچیده که نظرات متفاوت گروه زیادی از مدیران را برآورده کند و در آگهی هایی که چشم به هدف های متعدد و گوناگون دارند ، هیچ نتیجۀ مثبتی بدست نمی آید. و نباید درگیر وقت کشی های فرآوان مدیران عالی برای امرار معاش شد.

نکته :  آگهی تبلیغاتی نباید مثل یک جلسۀ بی فایده که فقط وقت می گذراند و انتقاد می کند ، باشد . که نمی تواند چیزی به وجود بیاورد.

نکته :  هر آگهی دورۀ باروری دارد ؛ پس تا نتیجۀ نهایی باید صبر کرد.

نکته : سخت کار کردن ، دلیل بر تبلیغ نیست . «دیدگاهتان را گسترده تر کنید» تا «جنبه های تازه تری آشکار کنید» 

نکته : امتناع از یادگیری قواعد فن ، بسیار رایج است . متأسفانه در هیچ حرفه دیگری وجود ندارد که افراد بر اساس چنین میزان اندکی از دانش حرکت کنند.

5 سؤال برای ایدۀ بزرگ
1-  آیا وقتی آگهی را برای اولین بار دیدم ، شگفت زده شدم؟
2-  آیا آرزو می کردم که ای کاش این ایده به ذهن خودم رسیده بود؟
3-  آیا این آگهی بی همتاست؟ 

4-  آیا راهبرد کمال در آن رعایت شده است؟
5-  آیا می شود که 30 سال از آن استفاده کرد؟

 4 سؤال برای قواعد و فن در تبلیغات
1- علت عدم موفقیت در نظام مند کردن تجارت چیست؟
2- چرا تبلیغات ، ذهن های جستجوگر و فعال را به خود جذب نمی کند؟
3- آیا هر نوع روش علمی ، مافوق توانایی افراد «خلاق» است؟
4- چرا دانش و قوانین علمی بر کار حاکم نیست؟

نکته: پیشرفت علم و تکنولوژی ، خود منشأ بسیاری از تحولات شده است. علم و تکنولوژی ، هم خود خیلی متحول شده و هم باعث تحولات زیادی شده است.

نکته: افزایش جمعیت باعث افزایش مصرف شده که آن هم افزایش تولید را در پی داشته است. البته افزایش تولید از طریق تبلیغات که نیازهای کاذب بوجود آورده ، نیز بوده است . گاهی اوقات جایگاه ویژۀ محصول است که باعث روی آوردن مصرف کنندگان به آن می شود. محصولاتی که در بازار پیشتاز هستند (pioneer) از این ویژگی برخوردارند.

رابطۀ تبلیغات با تولید «زمینه اقتصادی در تبلیغات» :
 آنچه مسلم است ؛ هرچه تولید پیشرفته تر (تخصصی تر) می شود ، ضرورت تبلیغات نیز بیشتر می شود. مهمترین نکته در حیطۀ تولید ، تخصصی شدن هر بخش آن است. تخصصی شدن بخش ها باعث تصمیم کار و وظیفه در آن بخش خاص شده است . که این موضوع ، خود مشاغل جدید را ایجاد کرده است و تقسیم کار و تخصص ، باعث گسترش تبلیغات شد ، زیرا هر بخش تولیدی به طور جداگانه محصولات خود را تبلیغ می کند تا بتواند نظر تولید کنندۀ اصلی را جذب کند.

ویژگی های یک تصویر خوب
-1 موضوع: اگر فکر جالبی در یک زمینه ندارید ، ماهر ترین عکاسان برجسته هم نمی توانند شما را نجات دهند.
-2 
ایجاد کنجکاوی: همیشه کنجکاوی ، عنصر جادوئی است که تحت عنوان «جذابیت داستان مطرح می شود». خواننده نگاهی به تصویر می اندازد و می گوید: [قضیه چیست ؟] بعد آگهی را می خواند.

-3 بسته بندی کالاها: اگر داستانی تحت عنوان تیزر ندارید می توانید از بسته بندی خوب به جای تیزر و یا تصویرسازی استفاده کنید.
-4 
نمایش تصویر نتیجه نهایی مصرف کالا: یعنی عکس قبل از مصرف و بعد از مصرف را به مخاطب نمایش دهید.
-5 
جایگزینی عکس به جای نقاشی و تصویرسازی : عکس ، 3برابر از تصویرسازی جذاب تر است اما تنها در روزنامه ها گاهی تصویر خطی و کاریکاتور جذابیت بیشتری دارد.
-6 
استفاده از چهره های شناخته شده ، باعث یاد آوری آگهی در افکار عمومی می شود.
-7 
ساده نگه داشتن غالب تصویر برای حفظ تمرکزصحنه های شلوغ ، کشش و جذابیت چندانی ندارند.
-8 
چهره های انسانی نباید بزرگتر از اندازه حقیقی نشان داده شوند. زیرا باعث رانده شدن خواننده می شوند. همچنین اعضاء بدن نباید دیتیل بزرگی داشته باشد.
-9 
علاقۀ مشتریان را در نظر بگیرید : الزاماً چیزی که مورد توجه ما است ، نمی تواند مورد توجه بیننده هم باشد.

10- همزاد پنداری: بینندۀ هر تبلیغ سعی دارد تا خود را به جای کاراکتر و شخصیت اصلی هر تبلیغ جایگزین کند.

11- آگهی های 4رنگ ، بسیار تأثیرگذارتر از سیاه و سفید هستند. 100% در خاطر می مانند و باعث یک معاملۀ خوب می شوند.
-12
مشتری باید در معرض جلوه های خاصی از تصویر قرار گیرد و با ترفندی مناسب ، ذهن او مورد هجوم قرار گیرد.
-13 
تصویر، و نتیجۀ نهایی محصول را به مخاطب نمایش دهید. یک غذای آماده ، یک ماشین تولید شدۀ صفر. یک دستگاه الکتریکی ، با قابلیت های مخصوص و ... . 

نام تجاری تصویر (شخصیت  Brand name)
تصویر یعنی شخصیت؛ که می تواند جایگاه محصول را در بازار تثبیت یا حذف کند.
نام تجاری آمیخته ای از:  

1- نام محصول.  

2- بسته بندی.  

3- نحوۀ تبلیغ.  

4- ذات خود محصول.
تبلیغ ، سهمی از تصویر یا نام تجاری است. تبلیغ نباید همان تصویر ثابت محصول را به نمایش بگذارد که بسیار دشوار است. نیروهای متعددی ، تبلیغات یک محصول را تحت الشعاع قرار می دهند. مثل یک بنگاه تبلیغاتی جدید ، یک مدیر جدید بازاریابی که می خواهد تأثیر حضور خود را در کار نشان دهد.
نام تجاری + شرایط ارائۀ بسته بندی + طراحی یا  Design آن باعث انتخاب و فروش یک کالاست.
برای تولید یک Brand مناسب باید سرمایه گذاری کرد که اگر تبلیغ پیش و پا افتاده و یا ساده لوحانه باشد ، تأثیر آن مستقیماً بر فروش کالا خواهد بود. مانند کسی که با لباس های مندرس در دید انظار ظاهر شود.

تعریف تبلیغات

تبلیغات آمیخته ای از صنعت و هنر می باشد. تبلیغات وسیله ای برای اطلاع رسانی صحیح و یا غلط می باشد. تبلیغات صنعتی است گسترده و علمی که از علوم دیگر در آن بسیار یافت می شود و به عبارتی تبلیغات ، مجموعه ای از دانش های متفاوت است که به وسیلۀ آن می توان اطلاعات را به جامعه القاء کرد.
تبلیغات جادوی قرن بیستم است و بازاریابی بدون تبلیغات معنایی نداردتولیدات زمانی می توانند سودآور باشند که مصرف کنندگان را در شعاعی وسیع تحت تأثیر قرار دهند و این امر ممکن نمی باشد ، مگر با تبلیغات صحیح.

مراجع صلاحیت دار در علم بازاریابی تعریف(Advertising) :

هر شکلی از معرفی و ترویج کالا ، خدمت، اندیشه مکان ، شخص و سازمان و هر بخشی که به صورت غیر شخصی (non personal) و یا پرداخت پول ها انجام می گیرد و حامی مالی، معنای مشخصی دارد.(صاحب کالا ، تولید کننده)
 
تعریف علمی تبلیغات که مراجع صلاحیت دار علم بازاریابی و نظریه پردازان معروف بازاریابی آن را قبول دارند.

چه کسانی رمز موفقیت تولید یک کالا هستند؟ بازار ایران برای شناسایی و ایجاد بازارهای جدید باید فعالیت صحیح و گسترده ای را انجام دهند. این امر توسط تبلیغاتچی ها صورت می گیرد ، یعنی مرحلۀ تحقیق ، بازاریابی و سپس ساخت تبلیغی که بازار را در دست خود بگیرد.

چه زمانی تبلیغات جدی می شد و چه کسانی در خدمت آن بودند؟ در قرن 19 انبوهی از تولیدات صنعتی وارد بازار شد. با شروع قرن 20 تبلیغات به صنعتی جدی ، پویا و سازنده تبدیل شد. مطبوعات به عنوان رسانه ای شاخص در عرصه تبلیغات ، کارکرد خود را پیدا کرد و نویسندگان بزرگی در این عرصه وارد شدند.


وسایلی که به وسیله آن می توان تبلیغات را پیش برد.
مطبوعات رسانه ای شاخص می باشند . رادیو در مفهوم تلفیق صدا و موسیقی برای ایجاد تأثیرات زمانی و بالا بردن میزان اثرگذاری پیام بر روی مصرف کنندگان شناخته شد. در نتیجه تبلیغات علمی شکل گرفت. هم زمان با رشد کمی و کیفی تبلیغات ، کاربرد تحقیقات بازاریابی جدی شد. کار تبلیغات بازرگانی چیست؟ فرآیندی است که از مجموعه فعالیت های تولیدی و اقتصادی پشتیبانی می کند. آنچه که برای یک تبلیغ صحیح لازم است بدانیم به این صورت است : اول،بازاریابی. دوم،روش های تولیدسوم،انواع رسانه ها. چهارم،پژوهش. پنجم،بازار شناسی. ششم،ساختارهای گوناگون آگهی ها. هفتم،سنجش نحوه تأثیرگذاری تبلیغات.

کار تبلیغات بازرگانی چیست؟
 فرآیندی است که از مجموعه فعالیت های تولیدی و اقتصادی پشتیبانی می کند. آنچه که برای یک تبلیغ صحیح لازم است بدانیم به این صورت است : اول،بازاریابی. دوم،روش های تولیدسوم،انواع رسانه ها. چهارم،پژوهش. پنجم،بازار شناسی. ششم،ساختارهای گوناگون آگهی ها. هفتم،سنجش نحوه تأثیرگذاری تبلیغات.

گون آگهی ها. هفتم،سنجش نحوه تأثیرگذاری تبلیغات.

کار تبلیغات بازرگانی چیست؟
 فرآیندی است که از مجموعه فعالیت های تولیدی و اقتصادی پشتیبانی می کند. آنچه که برای یک تبلیغ صحیح لازم است بدانیم به این صورت است : اول،بازاریابی. دوم،روش های تولیدسوم،انواع رسانه ها. چهارم،پژوهش. پنجم،بازار شناسی. ششم،ساختارهای گوناگون آگهی ها. هفتم،سنجش نحوه تأثیرگذاری تبلیغات.

شرکت آسانگار مصمم است با پیشتازی در عرصه نوآوری و تبلیغات یکی از شرکت های برتر ارایه دهنده خدمات تبلیغات در سطح کشور و منطقه شناخته شود. همچنین این شرکت با بهره گیری از ارتباطات قوی و مستمر قادر خواهد بود به عنوان یک شرکت چابک و هوشمند نقش حلقه ارتباطی را بین نهادهای مختلف تصمیم گیرنده و اجرایی در زمینه ارایه خدمات تبلیغات در مترو ، تبیلغات در مترو کرج ، تبلیغات در مترو تهران در کشور ایفا نماید.

همچنین این شرکت با ارائه بهترین امکانات در زمینه تعرفه تبیلغات در مترو ، تعرفه تبلیغات در مترو کرج ، تعرفه تبلیغات در مترو تهران ، تعرفه تبلیغات در مترو تهران و حومه در خدمت هموطنان عزیز میباشد .

از اینکه این مقاله را مطالعه نمودید متشکرم .به امید دیدار مجدد!



کلمه کلیدی :

روان شناسی تبلیغات

نام نویسنده :سپیده شاه مرادی. الگام

  • با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم
جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
اگر از قبلا ثبت نام کردید از طریق لینک مقابل وارد شوید ورود

تماس با ما

فاز 4 مهرشهر ، بلوار گلها ، نبش چهار راه مسجد ، ساختمان فاران ، طبقه پنجم واحد 3

30 44 55 33

07 63 57 66

تهران، جردن، بلوار مینا، پلاک 22، طبقه 2

88787121

07 63 57 66