تبلیغات در مترو های همه شهرهای ایران تاریخ ثبت : 1399/02/11_13:17

تبلیغات در مترو های همه شهرهای ایران


تبلیغات در مترو های همه شهرهای ایران


از زمان شروع کار اولین قطار شهری در سال ۱۸۶۳ میلادی در شهر لندن تا زمان حاضر، که اکثر شهرهای مهم دنیا دارای شبکه های مترو و قطارهای سریع السیر بین شهری هستند، حدود ۱۴۲ سال میگذرد.

تبلیغات

با توسعه شهرها و زیاد شدن تردد های شهری مسلما خیابان ها گنجایش اتومبیل ها را ندارد و مترو تنها راه چاره برای حمل و نقل سریع مسافر طی سال های اخیر بوده است.
از مزایای استفاده از قطار شهری بحث صرفه جویی در مصرف سوخت که از زمان هدفمندی یارانه ها و سهمیه بندی بنزین این صرفه جویی بیشتر و به حدود 60 تا 70 میلیون لیتر در روز رسیده است.
تبلیغات در داخل ایستگاه های مترو و فضاهای داخلی مترو نیز چند سالی است که وارد عرصه رسانه محیطی شده و به یکی از ابزارهای قوی جهت معرفی محصولات شرکت ها و خدمات موسسات تبدیل شده است.

امکان اجرای آگهی های جذاب و خلاق (جذابیت آگهی) :

با توجه به فضای مترو امکان اجرای طرح های خلاقانه وجود دارد بطوری که می توان برای حک برند در ذهن مخاطب  و متقاعد کردن آن به خرید، نسبت به طراحی و اجرای تبلیغات خلاقانه و متفاوت همسو با سلیقه  مشتری اقدام نمود

 تکرارآگهی (حک برند درذهن مشتری):

 شیوه واگذاری فضاهای تبلیغاتی داخل  ایستگاه های مترو به شکلی برنامه ریزی  شد که در هر طرف ایستگاه، کلیه فضاهای ارزشمند آن مانند مداخل ورودی (راه پله ،آسانسور) ، سالن عمومی و سکوی انتطار، به یک برند اختصاص پیدا کند بطوری که با ایجاد یک فضای مجازی  ( مانند یک غرفه در نمایشگاه ) ضمن معرفی کلیه محصولات ، محیط برای مشتری تداعی کننده  فضای مورد نظر صاحب آگهی  باشد. در نتیجه در این فضا ضمن برندینگ ، محصولات ومزیتهای آن مکررا برای متقاعد کردن  مشتریان به خرید، به نمایش در می آید.

 انواع فضاهای تبلیغاتی :

سیستم حمل و نقل قطار شهری به لحاظ امنیت و سرعت و صرفه اقتصادی از جایگاه مطلوبی برخوردار می باشد،لذا با سرمایه گذاری تبلیغاتی در فضای موجود و با شیوه ای نوین،کلیه مزایای یک رسانه خوب و تأثیر گذار از دید مشتریان را می توان با جذابیت بالای رسانه،سطح پوشش بالا،تکرار آگهی،عدم ترافیک تبلیغاتی،خلاقیت و... محقق نمود.

از جمله مهمترین فضاهای تبلیغاتی شامل:

فضاهای داخل ایستگاه مترو: کلیه ابزارهای موجود در چهار نصف ایستگاه شامل دیوار راه پله،داخل آسانسور،سالن و سکوی انتظار که اگر تبلیغات مخصوص یک برند صورت گیرد نتیجه بهتری بهمراه خواهد داشت.

فضاهای داخل واگن : فضاهای داخل واگن بستگی به تعداد واگن ها دارد و همچنین فضاهای داخل واگن شامل شیشه پنجره ها،دستگیره ها و درب های ورودی می باشد.

شیشه های حریم ریلی : به تعداد شیشه های حریم ریلی دو طرف آن قابل تبلیغات می باشد.

 سطح پوشش :

برای آنکه بتوان بیشترین مخاطب را پوشش داد با در نظر گرفتن اینکه هر ایستگاه مترو در هر منطقه از شهر، جمعیت  بومی و غیر بومی خاص خود را دارد لذا با اختصاص ایستگاه در مناطق مختلف شهر  بیشترین مخاطب را مورد هدف قراردهیم .

 

 انحصار و اختصاص  فضا های تبلیغاتی داخل ایستگاه، به یک برند:

توسعه بنگاههای اقتصادی و محدودیت فضاهای تبلیغاتی مناسب ، باعث شده شرکتهای تبلیغاتی براساس تقاضا، اکثر فضاهای خوب تبلیغاتی راچند قسمت کنند و به چند برند اختصاص دهند( مانند روزنامه ، تلویزیون و...)  که با توجه به اینکه هریک از برندها  در بازار، مشتریان  خاص خود را دارند و از جایگاه متفاوتی برخوردارمی باشند ممکن است  یکدیگر را تحت شعاع قراردهند ولی در قطار این مشکل را که دغدغه اکثر مدیران می باشد با انحصار فضای تبلیغاتی به یک برند، حل شده و ازطرف دیگر جلوی سردرگمی و خستگی  بیننده را که در فضاهای پر ترافیک تبلیغات، ایجاد می شود را گرفتیم .

 نزدیکی صاحب آگهی به مشتری:

از آنجایی که اکثر بنگاههای اقتصادی همواره  شعار "در کنارتان هستیم"  را برای مشتریان خود به عنوان "سرلوحه مشتری مداری" مطرح می کنند ولی عملا با نصب آگهی برروی رسانه های مرتفع ودور از دسترس، از نظر روانشناسی درمشتریان خود اغتشاش فکری ایجاد می نمایند سعی کردیم با نصب سازه های هم قد مشتری، این شعار را به واقعیت تبدیل کنیم.

 تعداد متروها در کلان شهرهای ایران

مترو یکی از کارآمدترین و مؤثرترین وسیله‌های نقلیه شهری است که نقش انکارناپذیری در حل مسایل ترافیکی و کاهش آلودگی‌های هوا، صوتی و زیست محیطی دارند. در این قسمت مروری خواهیم داشت بر آخرین وضعیت پیشرفت مترو در کلانشهرهایی که در حال ساخت هستند:

مترو تهران: مترو تهران در حال حاضر 4 خط آماده و بهره‌برداری شده دارد (خطوط 1، 2، 4 و 5) و بخشی از خط 3 مترو بهره‌برداری شده و نیمه جنوبی آن آماده بهره‌برداری است. خطوط 6 و 7 مترو تهران نیز در حال ساخت بوده و بنابر گفته‌های مدیرعامل مترو، تا پایان سال 1395 به بهره‌برداری خواهند رسید. در واقع تبلیغات محیطی در ایستگاه مترو تهران که جزء پرتردد ترین فضای حمل ونقل عمومی کشور محسوب می شود و بهره برداری ازامکانات تبلیغاتی مترو باعث افزایش فروش درزمینه کالا و یا خدمات می گردد.

مترو کرج: سازمان قطار شهري كرج و حومه در اول دی ماه سال 1380 با ابلاغ اساسنامه توسط وزير كشور رسماً فعاليت خود را در کرج آغاز کرد. مترو کرج دارای 6 خط و در مجموع به طول 97 کیلومتر است که در صورت تکمیل شدن می‌تواند روزانه 650 هزار مسافر را بطور تقریبی جابجا کند. خط 1 با تهران مشترک بوده و فاز اول خط 2 نیز در حال ساخت است. نکته جالب توجه گذشت 13 سال از آغاز ساخت مترو کرج است که تاکنون پیشرفت نامحسوسی داشته است. 

مترو مشهد: شهر مقدس مشهد دارای 4 خط مصوب است که در مجموع به طور تقریبی به طول 80 کیلومتر است. عملیات اجرایی ۱۹ کیلومتر از فاز اول خط 1 آذر ماه سال ۱۳۷۹ آغاز گردید. ۱۰٫۵ کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم عمق و ۸٫۵ کیلومتر در مسیر همسطح احداث شده است. فاز اول خط شماره ۱ قطار شهری مشهد در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. عملیات ساخت 3 ایستگاه از خط 2 نیز به زودی آغاز می‌شود. 

متروی شیراز : قطار شهری شیراز به طور کلی دارای ۶ خط می‌باشد که طول این شش خط جمعاً 90 کیلومتر خواهد بود. در حال حاضر تنها خط ۱ قطار شهری شیراز آماده بهره برداری شده و خط ۲ و۳ در حال ساخت می‌باشند. مهم‌ترین مانع موجود در سر راه افتتاح خط 1 مترو، عدم وجود قطار مترو بود که در آخرین روزهای سال 92 این امر نیز محقق شد. 
به نظر می‌رسد با ورود واگن‌های مترو به شیراز به زودی شاهد بهره‌برداری از فاز اول خط 1 مترو این شهر خواهیم بود. 

متروی تبریز: سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۰ خورشیدی تأسیس و راه‌اندازی شده ‌است و مطالعات ساخت مترو در این شهر نیز از همان زمان آغاز شده بود. متروی تبریز از پنج خط ( شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه ) تشکیل شده‌است که جمعاً به طول ۷۵ کیلومتر بوده و بعد از تهران و کرج دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است. 
علیرغم اینکه فاز اول از خط 1 مترو تبریز سال‌ها است که آماده بهره‌برداری است اما همانند سایر کلانشهرها، نبود واگن باعث تأخیر طولانی در افتتاح آن شده است، اما در ماه فروردین بالاخره یک رام قطار به تبریز وارد شد و انتظار می‌رود به زودی شاهد افتتاح خط 1 خواهیم بود. 

 متروی اصفهان: سازمان قطار شهری اصفهان و حومه از سال 1380 تأسیس شده و شامل 3 خط (2 خط داخلی و 1 خط برون شهری) است. اجرای عملیاتی خط 1 مترو اصفهان از سال 1381 شروع شده است و مانند دیگر متروها در ایران نبود ناوگان مشکل عمده در عدم بهره‌برداری از این مترو است. ساخت این مترو در پاره‌ای از ایام به خاطر عبور تونل آن از زیر آثار باستانی باعث ایجاد تنش‌هایی شده و با گذشت 13 سال از شروع عملیات هنوز توفیقی حاصل نشده است. 

 مترو اهواز: سازمان قطار شهری اهواز در سال 1381 تاسیس شد و در همان سال مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید. شبکه پیشنهادی طرح قطار شهری اهواز شامل ۴ خط با طول تقریبی ۸۸ کیلومتر و تعداد ۸۷ ایستگاه است.عملیات اجرایی فاز اول خط یک از سال 86 آغاز شده و پیمانکار این خط شرکت کیسون است که با دو دستگاه تی بی ام مشغول به حفاری دو تونل مجزا برای این خط می‌باشد. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که دیگر متروها در مورد تأمین ناوگان داشتند، اهواز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

 

شرکت آسانگار مصمم است با پیشتازی در عرصه نوآوری و تبلیغات یکی از شرکت های برتر ارایه دهنده خدمات تبلیغات در سطح کشور و منطقه شناخته شود. همچنین این شرکت با بهره گیری از ارتباطات قوی و مستمر قادر خواهد بود به عنوان یک شرکت چابک و هوشمند نقش حلقه ارتباطی را بین نهادهای مختلف تصمیم گیرنده و اجرایی در زمینه ارایه خدمات تبلیغات در مترو در کشور ایفا نماید.



کلمه کلیدی :

تبلیغات در مترو

نام نویسنده :الگام

  • با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم
جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
اگر از قبلا ثبت نام کردید از طریق لینک مقابل وارد شوید ورود

تماس با ما

فاز 4 مهرشهر ، بلوار گلها ، نبش چهار راه مسجد ، ساختمان فاران ، طبقه پنجم واحد 3

30 44 55 33

07 63 57 66

تهران، جردن، بلوار مینا، پلاک 22، طبقه 2

88787121

07 63 57 66